vrijdag 7 september 2012

Geluk ... en het boek "De Alchemist” van Paolo Coelho

Wat is geluk?

Zoveel mensen zijn daar mee bezig.

En met gelukkig zijn, dat willen we toch allemaal?

Is geluk: het hebben van een mooie vrouw? Een lieve, trouwe man?
Een mooie auto? Huis? Kinderen?

Ik heb geluk gehad met:

Een lieve vader,
Lieve zus, en haar familie
Lieve man,
Lieve dochters, nu met lieve mannen en zelfs kleinkinderen.

Leuke banen. En met nog heel veel meer.

We zoeken het toch altijd buiten ons zelf?

Ja, dat deed ik ook!

Ik dacht zelfs: Verhuizen naar Portugal. Is dat geen goed idee?

Ja, we zijn verhuisd naar een mooie plek. En nee, ik heb er (nog) geen spijt van.

Maar, ik heb de afgelopen jaren wel heel heeeel veel geleerd. Ook over mijzelf.

Daarom moet ik vaak aan het boek "De Alchemist" geschreven door Paolo Coelho denken.

Ik ben het nu opnieuw aan het lezen.

Een mooi verhaal over een schaapherder. Hij verkoopt zijn hele kudde. Hij heeft daardoor een grote zak met geld en de kleding die hij aan heeft. Zo gaat hij op reis en op zoek naar ... een schat.

Waar het op neer komt, is dat deze schaapherder zijn eigen legende schrijft. Zijn eigen leven leidt, dus. Hij leert keuzes te maken die bij hem passen. Dingen doen waar hij plezier in heeft, en gelukkig van wordt. Hij leert ook dat je daar geen verre reizen voor hoeft te maken. Dat waar je ook heen gaat, je je zelf altijd mee neemt. DAT GELUK DUS IN JEZELF ZIT.

Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen!

Wat?

Dit boek lezen en nadenken over zijn/haar eigen legende, zijn/haar eigen leven.

Een paar dagen geleden heb ik een blog over “passie” geschreven.

Reuze blij ben ik met mijn passie, mijn legende en mijn familie.

Hartelijke groet,

Elly Kassenaar
www.boabalanca.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten